ArhivInfo
ArhivInfo 2
ArhivInfo 3
Sertifikacija
Dugogodišnje iskustvo preduzeća Mikrofilm sistem d.o.o. u radu sa arhivama privrednih i društvenih subjekata pokazalo je da u većini slučajeva nije u potpunosti poštovana standardna zakonska procedura prilikom kancelarijskog i arhivskog poslovanja.
Zakon jasno nalaže:
– Obaveza za utvrđivanje Liste kategorija registraturskog materijala sa rokovima čuvanja predviđena je Zakonom o kulturnim dobrima (Sl. glasnik RS br. 71/94) čl. 38, u kome stoji da su svi organi, preduzeća i druge organizacije u čijem radu nastaje arhivska građa i registraturski materijal ili se isti čuvaju, dužni da utvrde liste tog materijala sa rokovima čuvanja, bilo da se radi o arhivskoj građi (koja se čuva trajno) ili o ostalom registraturskom materijalu koji se čuva kraće vreme, zavisno od operativnih potreba stvaraoca registraturskog materijala.
– Kancelarijsko poslovanje obuvata: primanje i pregledavanje pošte, zavođenje akata-predmeta, dostavljanje akata-predmeta u rad, administrativno-tehničko obrađivanje akata- predmeta, otpremanje pošte, razvođenje pošte, arhiviranje i stručno održavanje arhive, odabiranje arhivske građe i izlučivanje bezvrednog registraturskog materijala, predaja arhivske građe nadležnom arhivu.
Opšte odredbe Pravilnika o kancelarijskom i arhivskom poslovanju utvrđuju način kancelarijskog i arhivskog poslovanja. Razvojem informacionih tehnologija omogućena je primena ovih odredaba i u okviru „digitalnog kancelarijskog i arhivskog poslovanja”. Za primenu ovakvog načina arhivskog poslovanja potrebno je razviti moćan arhivski sistem za upravljanje dokumentima koji će korisnicima omogućiti „preslikano” vođenje kancelarijskog i arhivskog poslovanja na zakonom propisan način, kao i dodatne mogućnosti upravljanja digitalnim dokumentima.
Zato se projekat razvoja arhivskog sistema ArhivInfo i zasniva na primeni odredaba iz Zakona o kulturnim dobrima, kao i odredaba iz Pravilnika o kancelarijskom i arhivskom poslovanju sa ciljem da korisnicima kroz jednostavan korisnički interfejs omogući:
Kreiranje i podešavanje digitalne liste kategorija registraturskog materijala
Kreiranje i podešavanje elektronske pisarnice
Upravljanje korisnicima i korisničkim grupama
Upravljanje pravima pristupa
Upravljanje skenerima
Export i import dokumenata
Pretraživanje, pregled, štampu, konverziju i slanje dokumenata u intranet i internet okruženju i dr.
Arhivski sistem ArhivInfo je dva puta za redom dobitnik nagrade Diskobolos, koju u kategoriji upravljanja dodeljuje Jedistveni informatički savez Srbije (JISA).
Arhivski sistem ArhivInfo 2 – Digitalna Lista Kategorija Registraturskog Materijala namenjen je preduzećima sa manjim obimom dokumentacije. Sistem kroz svoj glavni modul Dokumenti (koji u stvari predstavlja digitalnu listu kategorija registraturskog materijala) korisnicima omogućava:
1. Kreiranje i podešavanje digitalne liste kategorija registraturskog materijala uz
– Definisanje tipova dokumenata.
– Definisanje neograničenog broja arhivskih kategorija dokumenata.
Pri formiranju arhivske kategorije, ArhivInfo 2 – DLKRM pruža mogućnost unosa i pretrage: klasifikacione oznake, naziva i roka čuvanja arhivske kategorije dokumenata.
– Definisanje atributa za svaku arhivsku kategoriju dokumenata. Atribute je moguće definisati prema tipu (slova – brojevi, celi broj, datum, decimalni broj, DaNe, lista) i dužini atributa.
– Generisanje i štampu liste dokumenata i arhivskih kategorija prema zadatim kriterijumima i odgovarajućem poretku za pripadajuću arhivsku kategoriju.
2. Pretraživanje dokumenata
Pretraživanje arhiviranih dokumenata je moguće izvršiti na tri načina. Prvi način omogućava pretragu arhiviranog dokumenta preko kucanja traženog pojma u okviru označenog atributa tekuće arhivske kategorije za godinu nastanka i tip dokumenta.
Podmodul Upit atributa omogućava pretragu i pregled dokumenata po bilo kom od atributa u okviru jedne ili više kategorija. Ukoliko je atribut jedinstven (naziv, PIB, matični broj itd.), korektnim upitom je moguće dobiti kompletan predmet generisan u više arhivskih kategorija.
Podmodul Upit centar omogućava pravljenje složenih upita u okviru atributa arhivske kategorije za tekuću godinu ili u okviru svih godina.
3. Skeniranje dokumenata
Skeniranje dokumenata je podmodul koji Vam omogućava:
– Import dokumenata nastalih u elektronskom obliku
– Izbor skenera za skeniranje. Podržani su svi ISIS kompatibilni skeneri papira i mikrofilma. To su prevashodno skeneri sa SCSI konekcijom.
– Podešavanje sledećih parametara skeniranja u posebnom prozoru: veličina stranice za skeniranje, crno belo, nijanse sive, kolor skeniranje, rezolucija skeniranja, nivo osvetljenosti i kontrasta, izbor tipa datoteke u koju će se vršiti skeniranje (TIF, JPG, PDF, BMP itd.) i u zavisnosti od ovog tipa izbor stepena kompresije. Pored navedenih podešavanja, moguće je izvršiti i specijalna podešavanja u zavisnosti od modela skenera.
– Podešavanje parametara skeniranja: osvetljenost, kontrast, rotacija, duplex, flatbed.
– Podešavanje parametara pregleda već skeniranog dokumenta: osvetljenost, kontrast, pogled u ogledalu itd.
4. Arhiviranje na izmenjive (CD, DVD i dr.) medije
Eksport je podmodul koji Vam omogućava da skenirane dokumente i podatke arhivske kategorije, koje inače čuvate na diskovima vašeg sistema, prebacite na izmenljive medije (CD, DVD ili optičke diskove). Arhivski sistem ArhiInfo vrši auto-numeraciju svakog eksporta i na taj načina vam pruža sledeće mogućnosti:
– Skenirani dokumenti Arhivske kategorije se nakon eksporta na izmenljive medije mogu obrisati, a sistem će od vas tražiti eksportovani medij svaki put kada želite da pristupite arhiviranom dokumentu. Osim u svrhu sigurnosti, ovakav način arhiviranja koristi se i u svrhu rasterećenja sistema od arhivskih kategorija koje su postale „pasiva”.
– Ako operaciju eksporta Arhivske kategorije ne završite brisanjem skeniranih dokumenata sa sistema, dobićete kopije, odnosno (backup) vaših dokumenta na izmenljivim medijima.
5. Sigurnosni modul
U okviru prvog nivoa sigurnosnog modula moguće je izvršiti administriranje liste korisnika i korisničkih grupa po lokacijama i arhivskim serverima sistema. Drugi nivo sigurnosnog modula omogućava definisanje prava pristupa za grupe i korisnike sistema na nivou kategorija, atributa i dokumenata, kao i pojedinačnih programskih funkcija. U SQL varijanti programa, sigurnosni sistem se oslanja na korisnike i grupe SQL servera. Nije potrebno znanje administracije SQL servera, jer se sve operacije izvode kroz sigurnosni modul ArhivInfa.
Arhivski sistem ArhivInfo 3 – Digitalna Lista Kategorija Registraturskog Materijala je modularan arhivski sistem za upavljanje dokumentima, koji korisnicima kroz svoja dva glavna modula Pisarnica i Dokumentacija pruža mogućnost vođenja digitalnog kancelarijskog i arhivskog poslovanja na zakonom propisan način.
Cilj razvojnog sektora preduzeća Mikrofilm sistem bio je da kroz jednostavne ekranske forme korisnicima omogući:
1. Kreiranje i podešavanje digitalne liste kategorija registraturskog materijala uz
– Definisanje tipova dokumenata.
– Definisanje neograničenog broja arhivskih kategorija dokumenata.
Pri formiranju arhivske kategorije, ArhivInfo 3 – DLKRM pruža mogućnost unosa i pretrage: klasifikacione oznake, naziva i roka čuvanja arhivske kategorije dokumenata.
– Definisanje atributa za svaku arhivsku kategoriju dokumenata. Atribute je moguće definisati prema tipu (slova – brojevi, celi broj, datum, decimalni broj, DaNe, lista) i dužini atributa.
– Definisanje relacija između dokumenata i formiranje logičkih celina dokumenata.
ArhivInfo 3 – DLKRM pruža mogućnost formiranja neograničenog broja potkategorija dokumenata. Potkategorije dokumenta mogu se definisati u toku samog rada ili unapred, prilikom formiranja arhivske kategorije.
– Generisanje i štampu liste dokumenata i arhivskih kategorija prema zadatim kriterijumima i odgovarajućem poretku za pripadajuću arhivsku kategoriju.
– Upravljanje verzijama dokumenta i njihovo evidentiranje.
– Evidentiranje svake izvedene aktivnosti u sistemu.
2. Kreiranje i podešavanje elektronske Pisarnice
Nakon kreiranja i podešavanja utvrđene liste kategorija registraturskog materijala sa rokovima čuvanja i klasifikacionom oznakom, definisanja atributa za svaku kategoriju, podešavanja sigurnosnog modula za korisnike i grupe korisnika, pristupamo kreiranju i podešavanju pisarnice. Prilikom kreiranja pisarnice moguće je kreirati jednu ili više pisarnica, u zavisnosti od postojeće organizacije.
Elektronska pisarnica predstavlja organizacionu jedinicu ili radno mesto u registraturi gde se vrše sledeći poslovi:
– Prijem pošte.
– Otvaranje i pregledavanje pošte.
– Unos atributa definisanih Pravilnikom o kancelarijskom i arhivskom poslovanju za kategoriju kojoj primljeni dokument pripada. Osim definisanih, korisnik može proširiti listu atributa za kategoriju i na taj način dobiti mogućnost efikasnije pretrage dokumenata.
– Skeniranje ili import primljenog dokumenta.
– Elektronsko zavođenje dokumenta, s tim što administrator sistema može da izvrši i rezervaciju određenog obima zavodnih brojeva u slučaju da za jednu pisarnicu postoji više dislociranih organizacionih jedinica koje nisu u sistemu. Zavođenje dokumenata moguće je izvršiti u okviru jedne godine ili kategorije i godine zajedno.
– Dostavljanje zavedenih dokumenata unutrašnjim organizacionim jedinicama i korisnicima. Papirni dokument se nakon navedenih procesa može arhivirati i predati u arhivski depo.
3. Pretraživanje dokumenata
Pretraživanje arhiviranih dokumenata je moguće izvršiti na tri načina. Prvi način omogućava pretragu arhiviranog dokumenta preko kucanja traženog pojma u okviru označenog atributa tekuće arhivske kategorije za godinu nastanka i tip dokumenta.
Podmodul Upit atributa omogućava pretragu i pregled dokumenata po bilo kom od atributa u okviru jedne ili više kategorija. Ukoliko je atribut jedinstven (naziv, PIB, matični broj itd.), korektnim upitom je moguće dobiti kompletan predmet generisan u više arhivskih kategorija.
Podmodul Upit centar omogućava pravljenje složenih upita u okviru atributa kategorije i pripadajućih potkategorija za tekuću godinu ili u okviru svih godina.
4. Skeniranje dokumenata
Skeniranje dokumenata je podmodul koji Vam omogućava:
– Import dokumenata nastalih u elektronskom obliku
– Izbor skenera za skeniranje. Podržani su svi ISIS kompatibilni skeneri papira i mikrofilma. To su prevashodno skeneri sa SCSI konekcijom.
– Podešavanje sledećih parametara skeniranja u posebnom prozoru: veličina stranice za skeniranje, crno belo, nijanse sive, kolor skeniranje, rezolucija skeniranja, nivo osvetljenosti i kontrasta, izbor tipa datoteke u koju će se vršiti skeniranje (TIF, JPG, PDF, BMP itd.) i u zavisnosti od ovog tipa izbor stepena kompresije. Pored navedenih podešavanja, moguće je izvršiti i specijalna podešavanja u zavisnosti od modela skenera.
– Podešavanje parametara skeniranja: osvetljenost, kontrast, rotacija, duplex, flatbed.
– Podešavanje parametara pregleda već skeniranog dokumenta: osvetljenost, kontrast, pogled u ogledalu itd.
5. Arhiviranje na izmenjive (CD, DVD i dr.) medije
Eksport je podmodul koji Vam omogućava da skenirane dokumente i podatke arhivske kategorije, koje inače čuvate na diskovima vašeg sistema, prebacite na izmenljive medije (CD, DVD ili optičke diskove). Arhivski sistem ArhiInfo vrši auto-numeraciju svakog eksporta i na taj način vam pruža sledeće mogućnosti:
– Skenirani dokumenti Arhivske kategorije se nakon eksporta na izmenljive medije mogu obrisati, a sistem će od vas tražiti eksportovani medij, svaki put kada želite da pristupite arhiviranom dokumentu. Osim u svrhu sigurnosti, ovakav način arhiviranja koristi se i u svrhu rasterećenja sistema od arhivskih kategorija koje su postale „pasiva”.
– Ako operaciju eksporta Arhivske kategorije ne završite brisanjem skeniranih dokumenata sa sistema, dobićete kopije, odnosno (backup) vaših dokumenta na izmenljivim medijima.
6. Sigurnosni modul
U okviru prvog nivoa sigurnosnog modula moguće je izvršiti administriranje liste korisnika i korisničkih grupa po lokacijama i arhivskim serverima sistema. Drugi nivo sigurnosnog modula omogućava definisanje prava pristupa za grupe i korisnike sistema na nivou kategorija, atributa i dokumenata, kao i pojedinačnih programskih funkcija. U SQL varijanti programa, sigurnosni sistem se oslanja na korisnike i grupe SQL servera. Nije potrebno znanje administracije SQL servera, jer se sve operacije izvode kroz sigurnosni modul ArhivInfa.
7. Zaključak
Osnovni zadatak projekta ArhivInfo 3 – DLKRM je prelazak sa analognog na digitalni model arhiviranja uz striktno poštovanje zakonske regulative koju nalažu Pravilnik o kancelarijskom i arhivskom poslovanju i Zakon o kulturnim dobrima. Prelaskom na digitalni model arhiviranja korisnik dobija niz značajnih prednosti. Navešćemo samo neke od njih:
– Odlaganje papirne arhive u arhivski depo odmah nakon prijema i obrade.
– Čuvanje informacija i dokumenata na nekom od eksternih medija uz backup na mikrofilmu je pouzdanije, s obzirom da je propisani vek trajanja mikrofilma 500 godina.
– Postižu se velike uštede u troškovima materijala, transporta, opreme za odlaganje i vremenu nalaženja informacija i dokumenata.
– Informacije i dokumenti smešteni na nekom od eksternih medija zauzimaju pri odlaganju i čuvanju mnogo manje prostora (postiže se ušteda u prostoru i do 98%).
– Kontrola obrade i distribucije arhiviranih dokumenata.
– Mogućnost upravljanja arhiviranim dokumentima.
Osim licenciranja za krajnje korisnike arhivskog programa ArhivInfo, preduzeće Mikrofilm sistem d.o.o. vrši
sertifikaciju distributera i komercijalnih korisnika programa.
Za dodatne informacije možete se obratiti Rukovodiocu IT sektora Dejanu Anđeliću na telefon +38163665699 ili
e-mail andjelicd@mfs.rs